Borstvoeding doe je zo!

 

Wanneer je graag borstvoeding wilt geven aan je kindje, is het verstandig je hier in het derde trimester van je zwangerschap op voor te bereiden. Wij van DuurzaamZwanger, delen daarom in dit artikel 6 handige weetjes.

1. Start zo snel mogelijk na de geboorte met het geven van borstvoeding.
De Wereldgezondheidsorganisatie, kinderartsen en lactatiekundigen (specialisten op het gebied van borstvoeding) adviseren om binnen het eerste uur na de bevalling te beginnen met je baby borstvoeding te geven.

2. In het begin kost het geven van borstvoeding tijd.
Veel vrouwen ervaren de eerste paar weken dat zij borstvoeding geven als pittig doordat je moet oefenen met hoe je kindje bij je kan drinken. Net als bij andere dingen die je nog moet leren kost het in het begin extra tijd, totdat je handigheid hebt gekregen.

Wanneer dit eenmaal het geval is, kun je het gemak van borstvoeding gaan ervaren en steeds meer genieten van deze intieme momentjes met je kind.

3. Goed aanleggen voorkomt borstontstekingen.
In de meeste gevallen ontstaan borstontstekingen als de baby niet op de goede manier melk uit je borst haalt.

Je baby drinkt juist wanneer hij niet alleen het puntje van de tepel in zijn mond heeft, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof. Je ziet je baby dan echte drinkbewegingen maken.
Wanneer je twijfelt vraag dan een lactatiekundige langs te komen om met je mee te kijken. Alleen wanneer je je baby goed aanlegt, krijgt hij melk en jij géén zere tepels en géén borstontsteking.

4. Je hebt de eerste zes weken nodig om de melkproductie op gang te brengen.
De eerste paar dagen na de geboorte maakt je lichaam colostrum, dat is een doorzichtige vloeistof met alle voedingstoffen voor je pasgeboren kindje. Pas na een paar dagen komt de rijpe moedermelk uit je borst.

Je hebt ongeveer zes weken nodig om de melkproductie goed op gang te brengen.
Alleen jij als moeder kunt dit doen door je baby héél vaak bij je te laten drinken (minimaal 8 à 12 keer per etmaal). Je zult dan urenlang met je baby zitten terwijl hij in je armen bij je drinkt.

5. Je lichaam past zich aan
Tijdens de zwangerschap en tijdens de periode dat je borstvoeding geeft, bereiden je borsten zich voor op het voeden van je kind. Je krijgt wat meer vet en je borsten worden meestal voller.
Dit alles om jou als moeder te helpen je kindje goed te verzorgen.

Na de zwangerschap, tijdens de periode dat je borstvoeding geeft, maar vooral nadat je gestopt bent met voeden, kun je weer werken aan het in vorm krijgen van je figuur. Sporten en goed letten op je voeding helpt daarbij.

6. Borstvoeding is van alle tijden.
Het percentage vrouwen dat begint aan borstvoeding, is redelijk stabiel: ongeveer 80%.
Wat verandert is dat steeds meer vrouwen langer borstvoeding geven. Het percentage vrouwen dat langer dan zes  maanden voedt, is de laatste vijf jaar zelfs verdubbeld.

Als borstvoeding geven niet lukt, zijn er gelukkig nog andere alternatieven voor moedermelk (bijvoorbeeld donormelk of flesvoeding, eventueel van geitenmelk gemaakt). Meer informatie over donormelk vindt je hier: https://moedermelknetwerk.nl/donormelk

Wil je meer lezen over borstvoeding: www.borstvoedingdoejezo.nl

U bent hier

Duurzaam Zwanger Optimale Bevallingsvoorbereiding

- Advertorial -

Zowel voor, tijdens als na de zwangerschap is een gezond voedingspatroon belangrijk. Heb je een kinderwens? Dan... Lees meer

Een ongeluk zit in een klein hoekje... Weten wat te doen? Deze cursussen zijn speciaal gericht op de ongelukjes die in de eerste jaren... Lees meer

Advertorial

De zwangerschap is een bijzondere periode die speciale aandacht verdient. Vooral wat voeding betreft. Een... Lees meer

VegaDutchie.nl Duurzaam Zwanger

Iedereen weet dat goede voeding onwijs belangrijk is, met name tijdens je zwangerschap. Er zijn vele verschillende leefstijlen die men... Lees meer

Mindful Moments Duurzaam Zwanger

Het is een nieuw fenomeen: de parentale burn-out. Vooral hoogopgeleide en deeltijds werkende vrouwen zijn vatbaar voor het fenomeen.... Lees meer

Duurzaam Zwanger Urineverlies

Wist je dat een kwart tot meer dan de helft van vrouwen last heeft van bekkenbodemklachten tijdens of na de bevalling? Als je last hebt... Lees meer

Recept Thee Vitaal van Start Duurzaam Zwanger

Door onze westerse eetgewoontes, leefstijl, (chronische) stress, voedselproductie- en kwaliteit, relatief weinig beweging en onze... Lees meer

Cake Sanne Knijn Recept Duurzaam Zwanger

Door onze westerse eetgewoontes, leefstijl, (chronische) stress, voedselproductie- en kwaliteit, relatief weinig beweging en onze... Lees meer

Vitaal van Start Foliumzuur Duurzaam Zwanger

Sanne Knijn van Vitaal van Start heeft de vorige keer een informatieve blog geschreven over de effecten van een gezonde levensstijl op... Lees meer

Pagina's