Herstel na de bevalling

Na de bevalling moet je lichaam herstellen en dit heeft tijd nodig. Je lichaam heeft negen maanden voor twee moeten zorgen. Hoe het herstel bij jou verloopt, is afhankelijk van je conditie en hoe de bevalling is verlopen. En ook van de hoeveelheid rust die je neemt.

Wat verandert er allemaal in je lichaam na de bevalling?

  • Je baarmoeder neemt zijn normale vorm weer aan. Omdat de baarmoeder samengetrokken wordt, kan dit soms hevige krampen veroorzaken. Ook kan je deze krampen voelen, wanneer je borstvoeding geeft. Het kan een beetje vervelend voelen, maar het hoort bij het herstel. Deze krampen worden naweeën genoemd en houden gemiddeld drie à vier dagen aan.
  • Je buik en vagina zijn ook slapper geworden. Door bekkenbodemoefeningen te doen, kun je de vaginaspieren weer wat steviger maken. Ook je buikspieren kun je trainen met wat simpele oefeningen. Als je een keizersnede hebt gehad, mag je nog geen buikspieroefeningen doen. Overleg met je verloskundige/gynaecoloog welke oefeningen voor buik en bekkenbodemspieren je mag doen.
  • Je zult al gauw merken dat je borsten groter zijn geworden. De moedermelkproductie is op gang gekomen. Draag een katoenen zwangerschaps- of voedingsbeha die lekker zit. Het kost veel energie om al die melk te produceren. Het is belangrijk - en niet alleen als je borstvoeding geeft - om goed te drinken en te eten.
  • Negen maanden heb je niet gemenstrueerd, maar na je zwangerschap komt dit weer op gang. Meestal begint de menstruatie weer tussen de achtste en zestiende week na de bevalling. Als je borstvoeding geeft, kan dat wat later zijn. Vergeet als je weer begint met vrijen dus niet om anticonceptie te gebruiken. Ook al word je nog niet ongesteld, je kunt wel weer vruchtbaar zijn. Meer informatie over anticonceptie en borstvoeding is hier te vinden.

Na de bevalling moet je niet alleen lichamelijk herstellen, maar ook emotioneel. Alle veranderingen kunnen je in de war brengen. De verwarring en vermoeidheid zorgen ervoor dat je sneller van slag bent.

TIP: je kunt ter ondersteuning van je herstel Davitamon MamaFit nemen. Dit bevat de belangrijkste vitamines en mineralen in één tablet per dag. Daarnaast bevat het kamille. Het is speciaal afgestemd op de behoefte van jouw lichaam als mama en om ondersteuning te geven bij herstel na je bevalling.

U bent hier